Driessens en Verstappen

Top down, bottom up

Erwin Driessens en Maria Verstappen vormen samen het kunstenaarsduo Driessens &Verstappen. Ze maken kunstwerken van software, machines en objecten waarmee ze natuurlijke processen naar hun hand zetten. Ze ontwikkelen bijvoorbeeld software om een kunstmatige groei en evolutie te laten zien. Hiervoor laten zij zich inspireren door zelforganiserende, natuurlijke processen in de natuur om ons heen. Lees meer.

Eric Klarenbeek

Mycelium Chairs

Met het Mycelium Project wil Studio Eric Klarenbeek op de relatief jonge markt van 3D-printen een alternatief bieden voor plastics en bioplastics. De stoel is geprint met mycelium, een netwerk van schimmeldraden. In plaats van laagjes kunststof met elkaar te versmelten, gebruikt Eric Klarenbeek mycelium als ‘levende lijm’. De basisgrondstof is plantaardig afval. Met deze Lees meer.

Markus Kayser

The Solar Sinter

Marcus Kayser heeft een 3D printer gebouwd die, met behulp van een lens en zonlicht, glazen objecten kan printen van Sahara zand.  Een belangrijk onderdeel van glas is zand en dat is er in de Sahara genoeg. De 3D printer, genaamd Solar Sinter, gebruikt een enorme lens om zonlicht te concentreren in een straal, waardoor Lees meer.

GayBird

Fidgety

De hartslag van kunstenaar GayBird wordt afgespeeld door 40 speakers. De speakers worden na elkaar afgespeeld en produceren zo een bepaald ritme, een compositie. De speakers kunnen worden gezien als een instrument of een orkest. Fidgety is het Engelse woord voor onrustig, ongedurig, een nerveus gevoel. Dit maakt dat je je gefrustreerd voelt en angstig. Lees meer.

Huang Yi

Kuka

De robot KUKA heeft geen hart, armen of benen en ook geen brein. Toch is hij de danspartner van danser en choreograaf Huang Yi. Huang Yi noemt de robot `hij’ en `hem’, alsof het een volwaardig wezen is. Hij ziet KUKA als een vriend. KUKA is een maatje waartegen je kunt praten, maar die je Lees meer.

Joris Laarman

Maker Chairs

Joris Laarman doet onderzoek naar digitale maakprocessen. In de industrie bestaat deze manier van produceren al een tijdje, maar tegenwoordig kunnen ook consumenten hier gebruik van maken.  Bijvoorbeeld door de ontwikkeling van de 3D-printer en nieuwe materialen. De Makerchair is een droom van Joris Laarman, waarbij ambacht en technologie samenkomen. Alle stoelen zijn samengesteld uit Lees meer.

Phillip Vermeulen

Physical Rhythm Machine

De installatie van Philip Vermeulen is eigenlijk een heel groot muziekinstrument, waar ballen met 150 km per uur de lucht in worden geschoten tussen twee muren met klankkasten. De ballen worden in een bepaald patroon afgeschoten waardoor een ritme ontstaat.  Deze installatie is niet alleen een muziekinstrument, wat door Philip Vermeulen live wordt `bespeeld’, maar Lees meer.

OPN Studio

Give my creation life

Het kunstenaarsduo Susana Ballesteros en Jano Montañés van OPN studio maken werk op het snijvlak van kunst, design, programmeren, electronica, mechanica en audiovisueel. Het duo doet onderzoek naar de mens in relatie tot zijn lichamelijke staat, sociale kant en sterfelijkheid. Daarnaast doen zij onderzoek naar de opbouw van het lichaam.  In dit werk wordt onderzoek Lees meer.

Pinar Yoldas

The Kitty AI: Artificial Intelligence for governance

Het werk van Pinar Yoldas zet je altijd aan het denken. Over de opwarming van de aarde, het uitsterven van dieren, de plastic soep, designerbaby’s en meer. Het werk ‘The Kitty AI’ zet je aan het denken over AI: Artificial Intelligence, ofwel kunstmatige intelligentie, een zelf lerend intelligent computerprogramma. We leven in het jaar 2039. Lees meer.

L.A. Raeven

Annelies, Looking for completion

Hoe zou het zijn als je de mogelijkheid hebt om jezelf of je geliefde te kopiëren? Zou je daardoor minder bang worden om verlaten te worden? Het kunstenaarsduo L.A. Raeven richt zich op deze en andere maatschappelijke thema’s, waaronder de maakbaarheid van het lichaam. Het duo maakt werken die niet perse fijn zijn om naar Lees meer.

Nicky Assman

Circuit Dress

De Circuit Dress is een muziekinstrument, bestaande uit 35 oude printplaatjes, in de vorm van een jurk. Het ontwerp gaat tegen de trend in dat technologie in kleding onzichtbaar en flexibel moet zijn. In plaats van het onzichtbaar toevoegen van technologie, bepaalt technologie het uiterlijk van deze jurk. Daarnaast is de jurk verre van flexibel. Lees meer.

David McCandless

The hierarchy of digital distractions

Kunstenaar, designer en schrijver David McCandless voelt zich vaak een detective. Hij bekijkt en analyseert data en is op zoek naar het verhaal achter de data. Dit verhaal geeft hij weer in een datavisualisatie, ofwel een illustratie bij een grote hoeveelheid data. David McCandless gebruikt voor deze visualisatie zijn eigen ervaringen met apps en websites Lees meer.